×

هشدار

RokSprocket needs the RokCommon Library and Plug-in installed and enabled. The RokCommon System Plug-in needs to be before the RokSprocket System Plug-in in the Plug-in Manager

نوشته شده توسط:سعید شهریاری

ابتدا باید تعریفی را برای بازارهای سیاسی داشته باشیم. کالاهای عمومی ای که از طریق یک فراگرد سیاسی، برای پاسخ به نیازهای اجتماعی و با توجه به تعادل عرضه و تقاضای کالای عمومی توسط گروه‌های سیاسی اندازه گیری میشود را «بازارهای سیاسی» می‌نامند.

مشکل این بازارها این است که با توجه به رفاه اقتصادی جامعه این کالاهای عمومی عرضه نمی‌شود. برای توضیح باید با دو ویژگی کالاهای عمومی (مثلا حقوق مالکیت و جاده ها) آشنا شویم ابتدا غیر رقابتی و دوم استثنا پذیری این بازارها است. غیر رقابتی بودن به معنای است که همه از آن کالا بتوانند استفاده بکنند و اما ویژگی دوم یعنی استثنا پذیری یعنی  طرف برای استفاده از آن کالای عمومی هزینه ای نپردازد و به نوعی سواری مجانی بگیرد. آلفرد باید به نوعی مجبور شود تا هزینه خود را بابت عرضه کالای عمومی بپردازد و برای اینکار باید یک ساز و کار فشار به شکل «حکومت» تشکیل شود. این فشار حکومت ایرا با نام سیاست یا حرکت سیاسی می شناسند و کسی که این سیاست هارا و این حرکات سیاسی را سازماندهی می کند در عرصه بین المللی رهبر سیاسی و سیاستمدار میخوانند.

IMG ۲۰۲۰۱۲۲۵ ۲۰۲۶۱۲

حال با توجه به مدل بازار سیاسی ، در صورتی که رهبر سیاسی اقدام به افزایش کالای عمومی کند در نتیجه خط MR که نشان دهنده درآمد نهایی است کاهش پیدا میکند که نتیجتاً خطMR با یک شیب منفی به نمایش درآمده است. با افزایش کالای عمومی موجب می شود مطلوبیت نهایی او نیز افزایش پیدا کند. از طرفی هزینه نهایی رهبر MC دارای شیب رو به بالا زیرا که هزینه رهبر برای جلوگیری کردن از یک سواری مجانی و همچنین سازماندهی مردم برای افزایش عرضه کالای عمومی نیز افزایش پیدا می‌کند. در تقاطع MC و MR نیز سود رهبر سیاسی حداکثر خواهد بود.در حال انتقال از یک فناوری قدیمی به یک فناوری جدید موجب آن خواهد شد که با توجه به سودمند بودن این عمل (به خاطر عرضه بهینه کالای عمومی توسط رهبر سیاسی)در نتیجه حمایت تولیدکنندگان از رهبر سیاسی افزایش پیدا خواهد کرد و منحنی MR به سمت منحنی MR¹ خواهد رفت 

عملکرد کارایی این ساز و کار محرک برای عرضه کالای عمومی به دو عامل بستگی معیار بیشینه سازی رفاه اقتصادی در جامعه که مربوط به چگونگی افزایش تقاضای اجتماعی در منحنی MR سیاستمدار و انتقال به بالای MR است و دومین عامل تعیین کننده کارایی ساز و کار محرک سیاسی شیب منحنی MC است, به نحوی که هر چه تضاد منافع گروه‌های مختلف زیادتر باشد،شیب منحنی MC نیز تندتر می شود،به طوری که ممکن است برای یک گروه نفع و برای گروهی دیگر ضرر داشته باشد. همچنین نظام ارزشی نیست که زیر گروه نظام فرهنگی است اعمال و دیده شود

..

درباره ما

هدف ضامن یاب

ایجاد بستری جهت افزایش دانش اقتصادی

کاهش هزینه جست و جو

بازنشر نظرات اساتید و دانشجویان حوزه اقتصاد

ارائه ی جدیدترین اخبار اقتصادی،سیاسی و ورزشی ایران و جهان

ZAMENYAB.IR

آدرس ما

جهت ارتباط با مدیریت

آخرین خبرها

28
آبان1399

ورزش جدید آل کثیر

شب گذشته و در شرایطی که پرسپولیس به دنبال جذب یک مدافع برای شروع مطمئن‌تر لیگ بیستم بود، حضور ناگهان...

28
آبان1399

بیانیه مس کرمان: اجا...

در آستانه آغاز رقابتهای لیگ یک در فصل جدید که روز یکشنبه آینده آغاز می‌شود مسی ها در یک مطلب مفصل به...

28
آبان1399

بازی پرسپولیس و سپاه...

حتی اگر چند سال دیگر به عقب برگردیم و به مرور قهرمان‌های ادوار مختلف لیگ برتر بپردازیم، نمی‌توان در...

28
آبان1399

شماره 9 جدید پرسپولی...

 به نقل از ایران ورزشی، مهدی‌خانی پیراهن شماره 9 را تحویل گرفت که پیش از این در اختیار مهدی ترا...

تبلیغات

ارزشمند

قالبهای آماده بهترین گزینه برای راه اندازی سایت با هزینه های کم و سرعت اجرا در سریعترین زمان میباشد

منعطف

قالبهای آماده بهترین گزینه برای راه اندازی سایت با هزینه های کم و سرعت اجرا در سریعترین زمان میباشد

تبلیغات بنری

قالبهای آماده بهترین گزینه برای راه اندازی سایت با هزینه های کم و سرعت اجرا در سریعترین زمان میباشد

تبلیغات ویدئویی

قالبهای آماده بهترین گزینه برای راه اندازی سایت با هزینه های کم و سرعت اجرا در سریعترین زمان میباشد

No Internet Connection